DS

Történet

DS. A legenda

Futurisztikus elegancia, letisztult vonalak és tökéletes technológia… Az 1955-ös Parizsi Autószalonon bemutatott DS 19 minden szívet megdobogtatott... Az örökké tartó szenvedély életre kelt. 

A dizájnerek

"Pierre Boulanger, a látnok"

Pierre Boulanger kezdeményezésére indult el 1938-ban a VGD-projekt (voiture à grande diffusion - tömegautó), mely végül 17 év elteltével hozta meg gyümölcsét, 5 évvel Boulanger halála után. Ekkor jelent meg a DS 19.

"Flaminio Bertoni"

A szobrász

Az ihletett olasz formatervező, a szobrász- és festőmúlttal rendelkező Flaminio Bertoni azt a tervezőgárdát irányította 1932 és 1964 között, amelynek a DS forradalmian merész, mégis elegáns vonalait köszönheti.

André Lefèbvre

A tehetséges mérnök

Az elsőkerék-meghajtású autók lelkes híve, André Lefèbvre, aki eredetileg repülőgép-tervezőnek tanult, különös figyelmet fordított az aerodinamika, a könnyedség és a megfelelő tömegelosztás szempontjaira.

50-ES ÉVEK - A DICSŐSÉG JEGYÉBEN

AZ 1955-ÖS PÁRIZSI AUTÓSZALON: A DS SZÍNRE LÉP

A DS 19-et 1955. október 6-án, egy csütörtöki napon mutatták be először a nagyközönségnek a Párizsi Autószalonon. A Grand Palais kiállítócsarnok csodás kupolája alatt megjelenő új autó egyszerre váltott ki a látogatókból csodálatot és elismerést. Avantgárd vonalai egy szempillantás alatt felülírták az autókról korábban alkotott elképzeléseket. A látogatók és az újságírók a szó szoros értelmében ámulatba estek a DS 19 láttán, és a vetélytársak is csupán meghajolni tudtak az új „teremtmény” nagyszerűsége előtt. Még aznap 12 000 példányt adtak el belőle, és mire a kiállítás 10 nappal később bezárta kapuit, már 80 000 visszaigazolt megrendelést rögzítettek.

A DS MEGHÓDÍTJA A VILÁGOT

A DS gyártása 1955 október 7-én, vagyis párizsi bemutatkozása másnapján kezdődött a francia főváros Javel rakparti Citroën-üzemében. Az utcákon megjelenő első példányok mindenütt hatalmas feltűnést keltettek. Avantgárd műszaki és esztétikai megoldásai folyamatosan az érdeklődés középpontjában tartották a DS-t, amely nem csupán formabontó idomaival, hanem csúcstechnológiát képviselő megoldásaival is felhívta magára a figyelmet. Hidropneumatikus felfüggesztése például egyetlen korábbi modell esetében sem tapasztalt úttartást és kényelmet biztosított. Egy másik fontos biztonsági elem, a hihetetlenül hatékony hidraulikus fékrásegítés olyan rövid fékutakat tett lehetővé, hogy a DS volánja mögé ülők szóhoz sem jutottak a csodálkozástól.

1956 – 1959: a DS meghódítja a világot

A DS-t Franciországon kívül szerelik össze és a nyugati világ számos más országában is kezdik el forgalmazni. A DS világmárkává válik.

Két új modell, egy break változat, 4 új szín et néhány esztétikai változtatás tartják fenn az érdeklődést a modell iránt.

DS Prestige

1959 - a mestermű

A csak fekete színben rendelhető luxusautóban a vezetőfülke elválasztható volt az utastértől, a hátsó üléspad különleges bőr és szövetkárpitot kapott, az autóhoz rendelhető volt autórádió és telefon is. A DS 19 Prestige már megjelenésekor a magas rangú politikai és gazdasági vezetők modelljévé vált.

GYŐZELEM A MONTE-CARLO RALLYN

Az 1,300-2,000 cm3 kategóriában indult az 1956-os Monte Carlo Rallyn egyedüli francia márkaként elsőként, melyet 1959-ben meg is nyert.  A hatvanas évek folyamán az ID 19, majd a DS 19 Európa-szerte győzelmet győzelemre halmozott. Néhány kiemelkedő helyszín: 1000 Tó Rali, Tulips Rali és 1966-ban ismét a Monte Carlo. Összesen 23 győzelemmel és számtalan dobogós helyezéssel a háta mögött a DS 1974-ben tűnt le a rali színpadáról.

60-AS ÉVEK : BOLDOG IDŐK

A DS az élre tör

Új cabriolet, új motorok, új felszereltségi elemek, aerodinamikai újítások, nagyobb teljesítmény:  egy DS minőségét csak egy másik Ds tudja felülmúlni.

ÚJ ARC, ÚJ TEKINTET

1965 októberében, egy évvel a DS Pallas 1964-es megjelenése után egy új DS-változat látott napvilágot, elődeinél erősebb, 2175 cm3-s és 109 lóerős motorral, melynek végsebessége már 175 km/h volt. A már 1955 óta forgalmazott DS 19 mellett tehát egy új „istennővel”, a DS 21-gyel bővült a kínálat, melynek neve az új motor hengerűrtartalmára utalt.
Az 1967-es esztendő a DS megújulásának jegyében telt, ami az osztatlan sikert arató esztétikai újításokon kívül (orr-rész átalakítása)a biztonság terén is előrelépést hozott: ekkortól kerültek szériában a felső kategóriás Prestige, Pallas és kabrióváltozatokra a híres „csodalámpák”, melyekkel a DS előre be tudta világítani a kanyarokat.

A DS 21-t 1966-ban - a francia kocsik között elsőként - elektronikus befecskendező rendszerrel látták el. A teljesítmény így 125 lóerőre, az elérhető végsebesség pedig 188 km/h-ra nőtt.
1969-ben a DS-modellek új műszerfalat kapnak. A kör alakú műszerek közül kiemelkedik a fordulatszámmérő.

DS CABRIOLET

1960 - Csillag születik

ő Henri Chapront, aki egyéni indíttatásból már 1958 októberétől kísérletezett DS-alapú kabriók tervezésével, hivatalosan is felkérték a DS gyári kabrióváltozatának kidolgozására. A nyitott tetős verziót három prototípus elkészültével, az 1960. októberi párizsi szalonon ismerhették meg az érdeklődők. A letisztult vonalvezetésű, igényes kidolgozású modell utasterében mindent bőr borított; 1964 augusztusától pedig már a DS Pallashoz járó kanyarfényszórók és különleges dísztárcsák is felkerültek rá. A DS kabrióváltozatát, amely közel kétszer annyiba került, mint az alapmodell, a mai napig az autógyártás egyik esztétikai csúcstermékeként, az igényesség és raffinéria örök példájaként tartják számon.

Az 1964. októberi Párizsi Autószalonon debütáló DS Pallas felszereltségével kápráztatta el a látogatókat, akik még egyetlen francia autón sem láttak ennyi szériatartozékot. A korábbi DS modellekét mind tartalmában, mind igényességében messze felülmúló felszereléslistán a krómozott védőcsíkok és a különleges dísztárcsák mellett speciális, krómkeretes hátsó lámpák és a kanyarkövető fényszórók is helyet kaptak. Az utastér ülései kényelmesebbek, az első üléstámlák magasabbak lettek, opcióban pedig exkluzív bőrborítás is rendelhető volt hozzá. A DS Pallas ugyanolyan színekben került forgalomba, mint a többi DS, ám az ügyfél kérésére – a Pallas jellegzetességének tekintett – metálfényt is kaphatott.

DS PALLAS, A VARÁZSLATOS

FRANCIÁS LUXUS ÉS EXKLUZIVITÁS

Króm díszlécek és krómozott hátsó lámpakerete, exkluzív dísztárcsák és kiegészítő fényszórók: autó finoman csillogó luxussal.

DS PRÉSIDENTIELLE

ELNÖKI AUTÓ, ELNÖKI MÉRETEKKEL

A Francia Köztársaság elnöke a még 1955-ben, Franay mester által a Traction Avant alapjaira épített elnöki limuzinja helyett új hivatali autót rendelt, amely 1968. november 14-én gördült be az Élysée palotába. A megbízás szerint az elnöki limuzinnak hosszabbnak kellett lennie annál a Lincolnnál, melyet az Egyesült Államok akkori első embere használt. Az ismert karosszériamágus, Henri Chapron nevével fémjelzett egyedi DS így 6,53 méteres lett, és olyan párját ritkító luxusfelszereléseknek örvendhetett, mint a sofőr mögötti domború, ívelt üvegfal, az utastér legapróbb részleteire is kiterjedő mogyoróbarna bőrborítás, lehajtható tolmácsszék, elektromos ablakemelők, klímaberendezés, közvetett és közvetlen világítás, belső telefon és beépített minibár.

70-ES ÉVEK: CSÚCSFORMÁBAN

Az 1970-es és ’71-es fejlesztések elsősorban a váltóművet érintették. 1970 szeptemberétől már szériában járt a DS-ekhez a korábbi négy helyett immár ötfokozatú mechanikus sebességváltó. Alig egy évvel később már egy háromfokozatú Borg-Warner automata váltó is gazdagította a választékot. Mielőtt az „istennő” 1975 júliusában 20 éves tündöklő pályafutásának végére nem ért, még egy utolsó nagy változást megélt: 1972 szeptemberében ugyanis a DS 21 helyébe a DS 23 lépett. Az új modell már egy 2347 cm3-es, elektronikus injektorral szerelt, 141 LE-s motorral rendelkezett, mellyel már a 190 km/h-s végsebesség elérése is lehetővé vált.

AZ SM

A MÉLTÓ UTÓD

Az 1970. márciusi Genfi Autókiállításon bemutatott SM a legendás DS méltó utódjának bizonyult. A felső kategóriás limuzin előtanulmányai a DS külön erre a célra átalakított alapjára épültek. A hathengeres V-motorral szerelt SM mindenben – műszaki tartalma, illetve felszereltsége, kényelme, kivitelezése és menettulajdonságai tekintetében egyaránt – a legendás előd genetikai örökségét hordozta. Az egyedi stílusú luxusautóban gyakorlatilag minden együtt volt ahhoz, ami napjainkban a DS márka alapjainak tekinthető.