SM TRIBUTE : TÍZ ÉV MŰVÉSZET ÉS ELEGANCIA
A DS Automobiles történeti örökségének szerves részét képező SM modell a Chantilly Arts & Elegance kiállításon stílustanulmány formájában tér vissza.
« Számos határozott üzenetet kaptunk közösségünktől a megosztással kapcsolatban – emlékszik vissza Thierry Metroz, a DS Automobiles formatervezési igazgatója.
Az egyik az volt, hogy a közösség nagyon kötődik örökségünk ikonikus modelljeihez. A másik pedig az volt, hogy nem szeretnék, ha túlzottan megváltoztatnánk az eredeti designt. »
« Mi ennél tovább akartunk menni. – folytatja Thierry Metroz.
Az olyan ikonjainkon keresztül szeretnénk ápolni örökségünket, mint a DS és az SM. Ezekből merítjük az avantgárd design iránti elkötelezettségünket.»
A DS Automobiles közösségének üzenete meghallgatásra talált. A DS DESIGN STUDIO PARIS tervezőcsoportjai úgy dolgoztak, mintha az SM modellen az elmúlt öt évtized alatt fejlesztéseket hajtottak volna végre.
Az 1970-es évek elején bemutatott SM a francia autóiparban alkalmazott innováció csúcsát testesítette meg. Ez a túraautó a technológia igazi esszenciája volt. A Robert Opron által tervezett aerodinamikus vonalvezetés egyszerre volt elegáns és avantgárd. A motorháztető alatt dolgozó erős V6-os motornak köszönhetően az autó kivételes menettulajdonságokkal rendelkezett. Ami azonban igazán kivételes autóvá tette az SM-et, az a DS-től örökölt hidropneumatikus felfüggesztés volt, amely páratlan gördülési kényelmet és példás úttartást biztosított. Az SM ma is egy kultikus modellnek számít, amelyet világszerte keresnek a gyűjtők. A kényelem, a teljesítmény és az innováció egyedülálló ötvözete igazi autóipari legendává teszi.
Az SM elegáns kivitelű, gondosan kidolgozott belső tere is mély benyomást tett az emberekre. A nemes anyagok, a precíz összeszerelés és a kidolgozott ergonómia különösen kifinomult hangulatot teremtett a belső térben. A műszerfal a kör alakú műszerekkel és a különleges kormánykerékkel egyszerre volt funkcionális és esztétikus. Az SM a maga korában nagyon jól felszerelt volt, beleértve a légkondicionálót és a sebességfüggő szervokormányt. Dinamikus karaktere mellett az SM olyan autó volt, amely első osztályú kényelmet tudott nyújtani utasainak.
Az SM TRIBUTE karcsú, mégis erőtől duzzadó karosszériáján ugyanez a dinamizmust és hatékonyságot sugalló könnyedség jelenik meg. Az emblematikus orr-rész és a hosszú motorháztető által uralt profil kialakítása is a modell közvetlen eredetére utal.
A nagyobb felületen alkalmazott kéttónusú fényezés az 1971-es katalógusban szereplő Feuille Dorée szín újraértelmezése. Ez egy különleges árnyalatú feketével kombinált, kézzel patinázott szaténfényű lakkozással készül.
« Mindezt munkáink néhány nagyon aktuális jellemzőjével egészítettük ki »
Frédéric Soubirou, a DS Automobiles külső stílusért felelős team vezetője
« Hidat akartunk létrehozni a különböző korszakok között: az 1930-as évek, amikor a tekintélyes francia márkák kéttónusú karosszériákat mutattak be a Concours d'Elegance-on, az 1970-es évek autóipari ikonja, amelyet az SM képvisel, és a jelenlegi alkotásaink, olyan kivitelekben, mint például a DS AERO SPORT LOUNGE tanulmányautón látható, nagyobb felületen alkalmazott kéttónusú fényezés. Ez a felületkezelés a DS Automobiles alkotásainak designjegyévé vált »
Vincent Lobry, a DS Automobiles színekért, anyagokért és felületkezelésért felelős vezetője
Az SM-nek nem volt szembeötlő felső hűtőrácsa. Ezt később egy nagyméretű üvegfedél váltott fel, amely látni engedte a fényszóró modulokat és a rendszámtáblát. Ötven évvel később egy 3D képernyő került az üvegfedél helyére, amely egészen a közepéig világít, és amelyet – ahogy akkoriban is – mindkét oldalon három-három modulból álló egyedi világítás keretez, nyolc gyémánt mintával és hármasával elhelyezett függőleges nappali fényekkel kiegészítve, melyek egy hajó orrához hasonlóan egy pontban találkoznak.
Az oldalfalak megőrizték az SM jellegzetes vonalvezetését, ezzel is segítve a levegő áramlását az autó elejétől a karcsúbb hátsó része felé. A két nagy ablak mögött a kettéosztott hátsó oldalablak S alakot formázva szintén olyan hatást kelt, mintha lebegne a hátsó rész. Természetesen, a hátsó kerekeket részben borító elemek leszerelhetők.
Míg az SM ikonikus arányai megmaradtak: hosszúsága 4,94 m (+3 cm) és magassága 1,34 m (+2 cm), addig az SM TRIBUTE megjelenése az 1,98 m (+ 14 cm) szélességével erőteljesebbé és tekintélyt parancsolóvá vált. A hatékonyság érdekében a hasmagasság 12 centiméterre csökkent (-3,5 cm). Az SM TRIBUTE aerodinamikus betétekkel díszített, nagyméretű, 22 colos felniken gördül.
A belső térben is újraértelmezték az 1970-es designt a műszerfal tetejének jellegzetes formájával és a műszerek ovális kialakításával. Az SM avantgárd szellemiségéhez hűen az információk kivetítve jelennek meg, az ívelt „képernyő konzol” pedig a steer-by-wire rendszerű kormánnyal kombinálva teszi teljessé a márka szellemiségét. Hang és fény veszi körül az utasokat.
A belső tér nagyon világos, ami az elefántcsont színű bőr és Alcantara® borításnak köszönhető. A műszerfal előlapon kialakíott nagy felület kivételes helyet biztosít a kivitelek és anyagok szinte végtelen választékának bemutatására. A fotelszerű ülések az SM-től átvett ikonikus kivitelezéssel, vízszintes bordázatú üléspárnákkal készülnek.
« A műszerfal tetejének formája jellegzetes ismertetőjel volt. Megtartottuk ezt az egyedi megközelítést, ám a saját kutatási eredményeinket is beépítettük. Az információk kijelzése kivetítéssel történik, kijelző alkalmazása nélkül. A környezet sokkal magával ragadóbb, miközben kevésbé kelti a bezártság érzését a vezetőben és az utasokban. »
Luc Quirin, a DS Automobiles belső design tervezője
« Az ajtók belső oldalának lézergravírozott bőrborításán a díszítő művészetek által ihletett motívumok jelennek meg. Ez az irányzat a Concours d'Elegance-szal egy időben született. A gyöngyszemöltéssel készült díszítések a jelenlegi modellekre utalnak. »
Vincent Lobry, a DS Automobiles színekért, anyagokért és felületkezelésért felelős vezetője
« Ez nem csupán az SM felelevenítése. A DS DESIGN STUDIO PARIS tervezőcsoportja örömmel dolgozott ezen az ambiciózus projekten. Tiszteletben tartottuk az eredeti terv szellemiségét és részleteit. Átdolgoztuk és újraértelmeztük az SM-et, de mivel nem szoktunk elszakadni a többi munkánktól, a DS Automobiles modelljeiből és a jövőbeli projektjeinkből vett számos részletet is beépítettünk. »
Thierry Metroz, a DS Automobiles formatervezési igazgatója
A 2014-ben megtartott első rendezvény óta a Chantilly Arts & Elegance partnere, a DS Automobiles, a Château de Chantilly franciakertjében rendezett verseny tizedik évfordulója alkalmából bemutatja az SM TRIBUTE-ot.
Az SM TRIBUTE, amely egy veterán SM mellett kap helyet egy 120 m2-es kiállítóhelyen, szeptember 15-én méretteti meg magát a Concours d'Elegance versenyen. A DS Automobiles a DS E-TENSE modellel már 2016-ban felkerült a legnépszerűbb franciaországi verseny győzteseinek listájára.
A múlt évi rendezvényen a DS E-TENSE PERFORMANCE nyerte el az innovációs díjat, és a DS Automobiles örökségének részét képező több modell is nyert az állami versenyeken az évek során, köztük az SM MYLORD (két trófeát) és a DS 19 LA CROISETTE (egy trófeát).
Idén az SM TRIBUTE mellett a gyűjtők részlegében kiállításra kerülő SM-ek számos modellje is megtekinthető lesz. A látogatók többek között a következő modelleket csodálhatják meg vagy fedezhetik fel újra: egy négyajtós SM OPERA, egy SM MYLORD kabrió, egy 1974-es Spa-Francorchamps-i 24 órás versenyen induló SM, egy SM PROTO, amelyet már a 2023-as Rétromobile kiállításon is láthattak, valamint az Euro SM Club különböző színekben pompázó SM modelljei, az Aventure DS-nek köszönhetően.
Az SM TRIBUTE chantilly-i bemutatója mellett a modell tervezésének kulisszái mögé is bepillantást nyerhetnek a DSDESIGNSTUDIO.PARIS weboldalon.