VALÓSÁGHŰBB FOGYASZTÁSI ADATOK

A WLTP VIZSGÁLATI ELJÁRÁS

A WLTP-RŐL RÖVIDEN

A WLTP (a könnyű járművek világszerte összehangolt vizsgálati eljárása) az Európai Unióban értékesített járművek új típusjóváhagyási teszteljárása, amely új tesztciklust és új eljárást határoz meg a könnyű járművek* üzemanyag-fogyasztásának, valamint CO2- és károsanyag-kibocsátásának mérésére egységesített (laboratóriumi) tesztkörülmények között.

 

*Könnyű jármű = személyautók és 3,5 tonnánál kisebb haszonjárművek

A WLTP felváltja az előző, 1992-ben hatályba lépett tanúsítási eljárást (NEDC). 2017 szeptembere óta minden először forgalomba helyezett új modell típusjóváhagyása a WLTP szabvány szerint történik, 2018 szeptemberétől pedig valamennyi eladott járműnek WLTP-hitelesítettnek kell lennie.

 

Az új laboratóriumi teszteljárást a valós vezetési körülmények között tapasztalt kibocsátások vizsgálatával (Real Driving Emissions-RDE) együtt végzik el.

 

A WLTP szabványnak köszönhetően a fogyasztók pontosabb képet kapnak a járművek üzemanyag-fogyasztásáról és CO2-kibocsátásáról.


DS AUTOMOBILES ÉS AZ ÚJ WLTP VIZSGÁLATI ELJÁRÁS

A nitrogén-oxid-kibocsátás tekintetében a DS Automobiles Euro 6.2 motorral felszerelt járművei a szabályozást három évvel megelőzve már most teljesítik a 2020 szeptemberében hatályba lépő Euro 6d szabályozásban előírt másfélszeres megfelelési tényezőt (RDE mérés – Real Driving Emission).

A szabályozás idő előtti teljesítése érdekében alkalmazott technológiáknak (SCR a dízel, részecskeszűrő a benzines autók esetén) köszönhetően modelljeink már most WLTP-hitelesítettek. A WLTP-eljárás, amely 2018. szeptembertől az összes személyautóra kötelező, jóval reálisabban tükrözi az ügyfelek valós vezetési szokásait.

 

Számunkra az ügyfél a legfontosabb. Ezért mindig is támogattuk olyan eljárások bevezetését, amelyek a járművek valós felhasználását tükrözik, és továbbra is arra törekszünk, hogy már a bevezetésük előtt megfeleljünk az újabb szabványeljárásoknak, és ezzel a technológia élvonalában maradjunk.


Az átláthatóság is a szívügyünk, ezért a honlapon 2016-tól közzétesszük modelljeink valós felhasználási körülmények között mért fogyasztási adatait, valamint a nitrogén-oxid-kibocsátási értékeket 2018. márciustól. Ezek a számadatok egy olyan, nem kormányzati szervezetekkel (T&E és FNE) kialakított szabvány szerinti mérés eredményei, melyet független harmadik fél (Bureau Veritas) hitelesített.

MI VÁLTOZIK A WLTP-VEL?

A szabvány teszteljárások változásai

A NEDC-TŐL A WLTP-IG

A WLTP többek között arra irányul, hogy a szabványosított vizsgálati eljárás során reálisabban tükrözze a jármű valós felhasználási körülményeiből, műszaki jellemzőiből és felszereltségéből adódó fogyasztási adatokat. Szigorúbb vizsgálati feltételeket és dinamikusabb vezetési profilt határoz meg, mint a 90-es években kialakított NEDC-ciklus. A WLTP a tényleges, aktuális menetadatokat veszi figyelembe, míg a NEDC elméleti vezetési jellemzőkön alapult.

 

A WLTP pontosabb értékeket is produkál, mivel figyelembe veszi az egyes autók sajátosságait, beleértve az opcionális felszereléseket is, amelyek jelentősen befolyásolhatják az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást. A WLTP értékek bizonyos esetekben magasabbak, mint az ugyanazon jármű NEDC értékei. Ez nem jelent rosszabb üzemanyag-fogyasztást; ez egyszerűen egy új mérés, amely szigorúbb és hosszabb tesztcikluson alapul, ezért jobban tükrözi a járművek valós felhasználásait.

NEDC KONTRA WLTP

Miben különbözik a két vizsgálati eljárás?

NEDC WLTP
Vizsgálati eljárás Egyedi vizsgálati eljárás A valós vezetést jobban jellemző dinamikus ciklus
A vizsgálati idő 20 perc 30 perc
A ciklustávolság 11 kilométer 23,25 kilométer
Vezetési szakaszok 2 vezetési szakasz, 66 % városban és 34 % országúton 4 dinamikusabb vezetési szakasz, 52 % városban és 48 % országúton
Átlagsebesség 34 km/h 46,5 km/h
Csúcssebesség 120 km/h 131 km/h
A jármű egyéni felszereléseinek hatása A NEDC nem veszi figyelembe a CO2-kibocsátásra és az energetikai teljesítményekre gyakorolt hatást Figyelembe vesz további jellemzőket (modellenként eltérhetnek)
Sebességváltás Rögzített sebességváltási pontok Különböző sebességváltási pontok minden járműhöz
Vizsgálati hőmérsékletek 20 és 30 Celsius fok között végzett mérések Mérések 23 Celsius fokon, CO2-értékek 14 fokra korrigálva

KIBOCSÁTÁS VALÓS VEZETÉSI FELTÉTELEK MELLETT

Real Driving Emissions - RDE

2018. szeptembertől a WLTP szabványosított vizsgálati eljáráson kívül a gyártóknak valós vezetési körülmények (RDE) között is meg kell mérniük a modellek kibocsátását. Ez az EU-ban, Svájcban, Törökországban, Norvégiában, Liechtensteinben, Izraelben és Írországban értékesített összes járműre vonatkozik.

Az RDE vizsgálatok során a szennyező anyagok, többek között a nitrogén-oxidok és a finom részecskék kibocsátási szintjét közúton mérik, ennek köszönhetően még reálisabb képet kapunk a járművek mindennapos használata során tapasztalható kibocsátásokról.

GYIK

MI AZ A WLTP ?

A WLTP egy angol betűszó a « Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure » (a könnyű járművek világszerte összehangolt vizsgálati eljárása) kifejezés egyes szavainak kezdőbetűiből.

 

Az új teszteljárásnak köszönhetően olyan üzemanyag-fogyasztási és CO2-kibocsátási adatokat kapnak az ügyfelek, amelyek sokkal közelebb állnak a jármű felhasználása során tapasztalt értékekhez. 2018 szeptemberétől az összes először forgalomba helyezett járműnek rendelkeznie kell WLTP-tanúsítvánnyal. A WLTP fokozatosan váltja fel a régi NEDC (New European Driving Cycle) eljárást.

MI AZ A WLTP VEZETÉSI CIKLUS?

A járművek fogyasztása és kibocsátása valós körülmények között erősen függ az egyéni vezetési stílustól. Ezért a WLTP szabvány kialakításához világszerte nagy mennyiségű adatot gyűjtöttek valós vezetési körülmények között. Az adatok alapján négy reprezentatív vezetési fázist és négy különböző átlagsebességet határoztak meg: kicsi, közepes, nagy és igen nagy.

 

A mindennapos vezetési helyzetek szimulálásához minden fázis során különböző módokon és a korábbihoz képest többször mérik a gyorsításokat és fékezéseket. A különböző fázisok kombinálásával áll elő az úgynevezett «vezetési ciklus».

 

Az üzemanyag-fogyasztási értékeket négy különböző vezetési helyzetre adják meg, egy-egy kombinált összértékkel a benzines, a dízel, a hibrid, illetve az újratölthető hibrid járművekre.

MIT JELENT SZÁMOMRA A WLTP?

A WLTP hatályba lépése azt jelenti, hogy a jármű leírása szerinti üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátási értékek pontosabban tükrözik a valódi vezetési helyzetekben kibocsátott értékeket.

A WLTP a jármű egyedi felszereléseit (pl. téli gumi, üvegtető) is figyelembe veszi, ezért a jármű pontos konfigurációja alapján reálisabb értékeket kapunk.


A reálisabb érték magától értetődően azt jelenti, hogy a belső égésű motorral felszerelt autók fogyasztása és kibocsátása magasabb lesz, az elektromos járművek (beleértve az újratölthető hibrideket is) hatótávolsága pedig csökken. Ez a CO2-adóban érintett járművek számának növekedését is eredményezheti. A WLTP-hitelesített járművek azonban továbbra is a NEDC alapján adóznak, vagyis rövid távon nem változnak a CO2-kibocsátáson alapuló adózási rendszerek (CO2-adó, a vállalati gépkocsik adója).

MI AZ AZ RDE ?

Az RDE (Real Driving Emissions) jelentése ""valós vezetési feltételek melletti kibocsátás"". Ez egy új, a szennyező anyagok, köztük a nitrogén-oxidok és a finom részecskék kibocsátának mérésére szolgáló eljárás.

Nevéhez híven az RDE vizsgálatot nem laboratóriumban, hanem közúton, valós vezetési helyzetben hajtják végre. A méréseket a teszt során a jármű hátuljára rögzített PEMS (Portable Emissions Measurement System - hordozható kibocsátásmérési rendszer) nevű okoseszközzel végzik.

MI AZ AZ EURO 6 ?

Az Euro 6 egy jelenleg érvényben lévő környezetvédelmi szabvány, amelynek célja, hogy korlátozza a közúti járművek által kibocsátott bizonyos szennyező gázok mennyiségét.

A finom részecskék és a nitrogén-oxidok maximum szintjét a korábban hatályos Euro 5 szabvány értékeinél alacsonyabban határozza meg.

 

2018. szeptembertől* második szakaszába lép az Euro 6. Az új szabvány, az Euro 6.2 még alacsonyabb részecske-kibocsátási szinteket határoz meg a benzinmotorral felszerelt járművekre vonatkozóan.

 

*Az eladott új gépjárművekre vonatkozik. A piacra újonnan bevezett járműtípusokra az egy évvel korábbi új kibocsátási szabványok vontkoznak.

MI AZ A SZELEKTÍV KATALITIKUS REDUKCIÓ?

A járművek szennyezőanyag-kibocsátásának további csökkentése érdekében folyékony ammóniát, egy AdBlue® nevű adalékanyagot fecskendeznek be a dízelautók kipufogórendszerébe. Az AdBlue®-val ötvözött szelektív katalitikus redukciós rendszer (SCR - Selective Catalytic Reduction) akár 90 százalékkal csökkenti a nitrogén-oxidok kibocsátását, így mindössze gőz, nitrogén és széndioxid marad vissza.